• 900x270pixels-1
  • 900x270pixels-2
  • 900x270pixels-4
1 2 3
 

Eén op de drie werkgevers kiest voor actieve benadering kandidaten

Bron: 01-01-1970
Nog altijd werven werkgevers vooral personeel door zelf vacatureteksten te verspreiden (81%). Maar daarnaast zetten zij ook andere wervingsmethoden in, zoals het actief benaderen van kandidaten (34%) of het inschakelen van een externe organisatie (28%). Het benaderen van mogelijke kandidaten gebeurt meestal via eigen personeel (68%), via het eigen netwerk (66%) of sociale media (56%). Werkgevers verwachten dat sociale media in de toekomst een steeds grotere rol zullen gaan spelen bij het actief benaderen van kandidaten.
Het zelf verspreiden van vacatureteksten gebeurt vooral via de eigen website (81%), sociale media (71%) en op vacaturesites (48%). Als vacatureteksten via sociale media worden verspreid, is Facebook het meest geliefd (82%), gevolgd door LinkedIn (60%). Twitter (19%) en Instagram (12%) worden minder toegepast. De gebruikte sociale media verschillen naar gevraagd opleidingsniveau. Op Facebook wordt vaker een vacature voor een functie op lager en middelbaar niveau geplaatst, terwijl op LinkedIn eerder vacatures met een hoger opleidingsniveau verschijnen.
Verder blijkt uit het onderzoek dat één op de vijf bedrijven personeel aanneemt zonder hiervoor extern te werven. Zo stromen mensen door na een stage of wordt een kandidaat via een medewerker voorgedragen. Er zijn wel verschillen tussen sectoren. In de horeca en de vervoerssector wordt het vaakst personeel aangenomen zonder werving.
Bron: UWV, 27-9-2018